اجاق گاز خود را چگونه تمیز کنیم ؟ | نظافت اجاق گاز با ترکیبات طبیعی

عید نوروز بسیار نزدیک است و تمامی خانواده ها در حال نظافت خانه و آشپزخانه خود می باشند تا به پاس این آیین سنتی ، پذیرای میهمانان عزیزی باشند که برای شاد باش و تبریک سال نو به خانه هایمان خواهند آمد.

خانه تکانی عید را می توان بحث پیچیده و کار دشواری عنوان نمود ، چرا که این نظافت معمولا شکلی فراگیر دارد و از درون یخچال گرفته تا کف آشپزخانه و از آنجا گرفته تا سقف خانه ، دیوار ها و حتی زیر مبل های و کاسه دستشویی و … همه چیز را شامل می شود. اما از میان تمامی این کارها ، تمیز کردن اجاق گاز را می توان به عنوان یکی از اعصاب خرد کن ترین و سخت ترین کار های موجود دانست. چرا که اجاق گاز به علت پخت و پزی که روی آن انجام می گیرد ، همواره با آلودگی ها و کثیفی هایی از جنس روغن ها و دیگر مواد غذایی رو برو می باشد که به این راحتی ها هم پاک نمی شوند.

راهکار عمده بانوان برای تمیز کردن این قسمت معمولا بهره گیری از مواد شیمیایی و شوینده های قوی است. اما باید بگوییم که این کار اصلا درست نیست. چرا که این مواد علاوه بر این که می توانند به سطوح آسیب بزنند ، برای سلامت شما نیز مضر خواهند بود و در صورت بی احتیاطی ممکن است حتی بیماری ها ناعلاجی چون بیماری های پوستی و بیماری های تنفسی و … به همراه بیاورند. بعلاوه بسیاری از این مواد شیمیایی برای اجاق گاز شما نیز مضر بوده و در بسیاری از موارد به سطوح آن آسیب می زند. پی چاره چیست ؟

ما در این مطلب از وبلاگ خبری – آموزشی فروشگاه اینترنتی میهن کالا ، قصد داریم که شما را با مناسب ترین و سالم ترین روش نظافت اجاق گاز آشنا کنیم تا بتوانید اجاق گاز خود را بهتر و راحت تر تمیز کنید.

ThinkstockPhotos 479870372 cleaning stove kitchen

برخی نکات مهم قبل از نظافت اجاق گاز

  • قبل از شروع نظافت و امتحان هر کدام از روش های زیر ، اطمینان حاصل کنید که اجاق گاز سرد است .
  • قبل از استفاده از هرکدام از روش های زیر ابتدا با یک دستمال کاغذی مرطوب ، هر گونه خرده و تکه ای از غذاها را که می توانید پاک کنید.
  • به یاد داشته باشید که اجاق گاز خود را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید. چرا که تمیز کردن اجاق به طور مرتب، کمک می کند تا به راحتی تمیز شود. و هر چه زمان تمیز کردن اجاق و وسایل آشپزخانه را به تاخیر بیندازید،لکه ها سخت تر می شوند.
  • همچنین تمیز نگهداشتن اجاق گاز علاوه بر این که از دیدگاه زیبایی شناختی و عملی بسیار مهم است ، سبب می شود که از مسدود شدن دریچه های سوخت و منافذ اجاق گاز جلوگیری به عمل آید. و گامی موثر در تامیر و نگهداری اجاق گاز شما می باشد.

برای نظافت اجاق گاز خود از چه موادی استفاده کنیم ؟

در حین نگارش مطلب جاری ، یاد خاطره ای افتادم که چند سال پیش چگونه دوستم را که در حال خفه شدن در اثر گازهای متساعد شده از ترکیب وایتکس و یک ماده شوینده دیگر بود ، از خانه بیرون کشیدم. بله دوستان ، مواد شوینده شیمیایی می توانند خیلی خیلی خطرناک باشند ، مخصوصا زمانی که در خیال دستیابی به یک شونیده قویتر و بدون نا آگاهی اقدام به ترکیب آن ها بکنید. لذا ما همواره کاربران و مخاطبین خود را تشویق به استفاده از ترکیب های خانگی برای نظافت لوازم و اسباب اساسیه خود کرده ایم.

لازم به اشاره است که این شیوه ها معمولا در اروپا نیز مرسوم بوده و بیشتر خانواده های اروپایی ، با وجود وضع مالی خوب و دارا بودن بهترین امکانات و مواد شوینده ، ترجیح می دهند که از روش های سنتی سالم و طبیعی برای نظافت خود و لازم خود استفاده نمایند ، تا جایی که برخی حتی پودر لباسشویی خود را در خانه می سازند. در ادامه ما قصد داریم برخی از این ترکیبات خانگی مرسوم و نیز شیوه استفاده از آن ها را به شما شناسیم.

ترکیب جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین یک ماده ای است که خاصیت ضد باکتری داشته و حاوی ذراتی است که برای پاک نمودن ذرات کمک شایانی کرده و برای این کار بسیار مفید می باشند. آب لیمو نیز یک روغن طبیعی با خاصیت اسیدی است که می تواند در نرم کردن مواد غذایی به جا مانده و نیز ساختار لکه ها نفوذ کرده و آن ها را نرم نماید. همچنین ترکیب این دو ماده نرمی را تشکیل می دهد که به هیچ کنوان شیشه ها را خراشیده نمی کند و اثری بر روی آن نمی گذارد ، از این رو برای پاک کردن سطوح براق ، بسیار مناسب می باشد.

Baking soda and lemon juice for skin whitening
ترکیب جوش شیرین و لیمو

شیوه استفاده : روی سطح را به صورت یک نواخت جوش شیرین بمالید ، سپس آبلیمو روی جوش شیرین ها ریخته ( حد المقدور اسپری کنید ) و پس از گذشت چند دقیقه ، تمامی سطح را با استفاده از آب و دستمال شسته و تمیز کنید. به طوری پاک کننده روی سطح نماند.

مخلوط نمک و جوش شیرین

این ترکیب نیز یک ماده شوینده خمیر مانند را ایجاد می نماید که در لکه بری عملکرد مناسبی دارد.

Screenshot 2019 03 19 baking soda and salt Google Search 1
مخلوط نمک و جوش شیرین

شیوه استفاده : یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین و یک قاشق سوپ خوری نمک را با هم مخلوط کرده و سپس یک قاشق سوپ خوری آب به آن اضافه نمایید. حال این ترکیب را کمی هم بزنید تا به صورت خمیر در آید. اکنون پارچه ای برداشته و مخلوط ساخته شده را با استفاده از آن روی لکه ها و کثیفی ها بمالید. در نهایت سطح اجاق گاز را آب بکشید.

ترکیب آمونیاک و جوش شیرین

بی گمان شما هم خوب می دانید که بهره گیری از آمونیاک در تمیز کاری بسیاری از لوازم به هیچ وجه خوب نیست و اصلا توصیه نمی شود. اما این موضوع در رابطه با اجاق گازتان فرق می کند. بسیاری آمونیاک را بهترین تمیز کننده اجاق گاز می دانند و آن را بر به عنوان بهترین پیشنهاد در این زمینه عنوان می دارند. همچنین استفاده از این روش بسیار راحت می باشد و سبب می شود که شما کار کمتری انجام دهید. اما توجه داشته باشید که استفاده از این روش اندکی زمان بر خواهد بود.

IMG 6242
ترکیب آمونیاک و جوش شیرین

شیوه استفاده : ابتدا مشعل های قابل برداشت را از روی اجاق گاز برداشته و سپس آمونیاک را به صورت یکنواخت روی سطح اجاق گاز خود بریزید. سپس شما می باید به مدت یک روز صبر کنید و روز بعد اقدام به شستن آمونیاک از روی اجاق گاز خود بنمایید. و به عینه خواهید دید که سطح اجاق گازتان چگونه می درخشد.

ترکیب آب اکسیژنه و جوش شیرین

این ترکیب را می توان یکی از قوی ترین ترکیب های شوینده موجود دانست که تنها در عرض چند دقیقه قادر به از بین بردن هر لکه ای است.

Screenshot 2019 03 19 baking soda and Hydrogen Peroxide Google Search
ترکیب آب اکسیژنه و جوش شیرین

شیوه استفاده : برای استفاده از این ترکیب ، ابتدا جوش شیرین را روی هر گونه لکه و باقی مانده مواد غذایی بر سطوح روی اجاق گاز خود بمالید ، سپس آب اکسیژنه را نم نم و با دقت روی آن بریزید. حال چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب روی لکه ها اثر کند و پس از آن سطح را آبکشی کنید.

هشدار جدی : آب اکسیژنه استفاده شده در این ترکیب اندکی خطرناک است و مستلزم دقت بالایی در استفاده می باشد. همچنین به علت این که این ماده در ابتدا دارای خاصیتی دقیقا مشابه آب بوده و خواص شیمیایی آن پس از چند دقیقه خود را نشان می دهند ، پیشنهاد می کنیم در صورت تهیه این ماده حتما آن را به صورت کامل از دسترس اطفال به دور نگهداشته و با نصب برچسب و نوت های اخطار ، بزرگسالان را نیز در رابطه با محتوای شیشه نگهدارنده مطلع سازید تا خدایی نکرده با آب اشتباه گرفته نشده و فاجعه ای به وجود نیاید.

توجه : در هنگام استفاده از آب اکسیژنه ، از دستکش مناسب استفاده کنید و در صورت هر گونه تماسی با پوست ، سریعا موضع را با آب و صابون بشوید. چرا که آب اکسیژنه پس از ماندن حدود 10 دقیقه در معرض هوا ، خاصیت اسیدی پیدا کرده و شروع به ایجاد سوزش شدید می نماید.

آب جوش

این روش در عین این که ارزان ترین روش موجود می باشد ، بسیار کاربردی بوده و همواره نیز در دسترس است و شما محدودیتی در دسترسی و استفاده ازآن نخواهید داشت. بعلاوه که این یک راه حل ساده و دوست دار محیط زیست است،  چون در آن از عناصر کاملاً طبیعی و عاری از مواد شیمیایی استفاده می شود.

Screenshot 2019 03 19 washing stove with hot water Google Search
استفاده از آب جوش برای تمیز کردن اجاق گاز

شیوه استفاده : یک کتری آب جوش تهیه نمایید. مشعل ها را از روی اجاق گاز برداشته و آب جوش را به آرامی بر روی لکه ها و مواذ غذایی چسبیده بر روی سطوح بریزید. پس از آن که این کار را به صورت کامل روی تمامی لکه ها اجرا نمودید حال صبر کنید که آب سرد تر شود. سرد شدن آب علاوه بر این که باعث می شود دست شما در هنگام پاک کردن لکه ها نسوزد ، به مواد و لکه های موجود نیز زمان می دهد که در آب نرم تر شده و راحت تر پاک شوند. حال که آب سرد شد با یک دستمال کهنه سطح اجاق گازتان را تمیز کنید. در صورت به جا ماندن جای لکه ها ، از یک اسفنج با چند قطره مایه ظرفشویی یا اندکی کف صابون ، برای تمیز کردن موضع بهره بگیرید.

استفاده از روغن گیاهی یا روغن زیتون

به شخصه تا کنون از چنین روشی استفاده نکرده ام. لیکن برخی می گویند که روش خوبی بوده و علاوه بر اجاق گاز ، برای هود نیز جواب می دهد.

How to clean your ceramic stove top using olive oil
استفاده از روغن گیاهی یا روغن زیتون

شیوه استفاده : مقداری روغن گیاهی یا روغن زیتون روی اجاق گاز بریزید و آن را با یک دستمال روی تمامی سطح وسیله مذکور بمالید. حال تمامی قسمت های روغنی شده را با استفاده از یک اسپری تمیز کننده ( شیشه پاکن یا … ) و یک دستمال تمیز دیگر ، کاملا پاک کرده و روغن را از روی سطح آن بزدایید.

استفاده از آب و صابون

این روش یکی از سالم ترین و آسان ترین روش های موجود بوده و استفاده از آن نیز کاملا بی خطر می باشد.

Castile Soap Tutorial
استفاده از آب و صابون

شیوه استفاده : ابتدا مشعل های قابل برداشت را بردارید. حال با استفاده از آب یک پراچه را خیس کرده و صابون را روی آن بمالید تا کف کند. سپس با دستمال کفی شروع به سابیدن و شستن هر نوع مواد غذایی ریخته شده بر روی سطح اجاق گاز کنید.

نکته : چنان که لکه ای وجود دارد که با این شیوه پاک نمی شود ، شما می توایند از ترکیب آب و جوش شیرین یک خمیر غلیظ ساخته و روی آن محل قرار دهید. این ترکیب می باید حدود 2 دقیقه در آن موضع بماند. پس از گذشت این زمان سطح را دوباره شست و شو دهید تا اثری از لکه و کثیفی روی آن باقی نماند.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید را می توان یک از بهترین تمیز کنندهای موجود عنوان نمود. این ماده همچنین در نظافت ظروف و شیشه ها و … نیز استفاده می شود. حتی اگر به یاد داشته باشید ، قبلا در مطالبی از همین وبلاگ اشاره نمودیم که این ماده حتی قابلیت استفاده به جای جلا دهند ، در ماشین ظرفشویی را نیز دارا می باشد. و مزیت دیگر این که ماده مذکور کاملا طبیعی بوده و هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت.

GUEST e792a789 0b15 46db 99db d36f705a985c
استفاده از سرکه سفید

شیوه استفاده : 2 واحد آب را با یک واحد سرکه سفید مخلوط کرده و آن را درون یک بطری اسپری بریزید. حال مخلوط ساخته شده را روی قسمت های لکه دار پاشیده و با دستمال روی آن ها بکشید تا تمیز شوند. لازم به اشاره است که سرکه به علت داشتن خواص اسیدی در پاکسازی لکه ها بسیار موثر خواهد بود.

نکته : در صورتی که بطری اسپری دار در دسترس نمی باشد ، می توانید ترکیب را داخل یک کاسه مخلوط کرده و با استفاده از یک دستمال استفاده کنید. لیکن به علت فرار بودن سرکه ، این کار را بیاد سریع و قبل از ، از بین رفتن خاصیت ترکیب انجام دهید. این ترکیب می تواند همچنین برای تمیز نمودن و ضد افونی نمودن کف و محیط آشپزخانه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مخلوط جوش شیرین و مایع ظرف شویی

چنان که لکه ای وجود دارد که با هیچ یک از روش های دیگر  پاک نشد ، این روش دقیقا روشی است که راست کارتان خواهد بود.

step 1 to clean with baking soda mix dish soap and baking soda
استفاده از مخلوط جوش شیرین و مایع ظرف شویی

شیوه استفاده : نسبت های مساوی از جوش شیرین و مایع ظرفشویی را در یک ظرف با هم مخلوط کرده و آنقدر هم بزنید که تقریبا به یک بافت کف آلود برسید. حال لکه مورد نظر را با این مایه تماما پوشانیده و روی اجاق گاز را با یک مشمای بزرگ بپوشانید و از کناره ها راه ورود و خروج ها را مسدود کنید. حال یک ساعت صبر کرده و سپس اقدام به باز کردن مشما و شست و شوی لکه مورد نظر نمایید تا به کلی محو شود.

استفاده از کارتک

برای جدا نمودن آن لکه هایی که سوخته اند و بسیار سفت و سخت هستند ، شما می توانید از یک کارتک استفاده کنید. در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید این است که تیغه کارتک را به صورت مایل و محکم نگهداشته و آرام ارام شروع به جدا کردن ماده از روی سطوح اجاق گاز نمایید. هنگامی که لکه های سوخته را از شعله های اجاق گازتان کندید، می توانید بقیه مواد را به صورت معمول پاک کنید.

cardak hamburger sandwich size fifteen01
استفاده از کارتک

توجه : در هنگام این روش مواظب باشید که روی گاز خط نیندازید و با فشار های محکم باعث کنده شدن لاک و رنگ و … و به هم خوردن زیبایی اجاق گاز نشوید.

بهره گیری از مواد صنعتی مخصوص نظافت اجاق گاز

از جمله محصولات جدید ارائه شده به بازار ، مواد تمیز کننده اجاق گاز می باشند که عمل کرد رضایت بخشی نیز دارند. لذا در صورتی که به این مواد دسترسی دارید ، پیشنهاد می کنیم که استفاده از آن ها را نیز مد نظر قرار دهید.

stove cleaning care kit 20180808150106
بهره گیری از مواد صنعتی مخصوص نظافت اجاق گاز

شیوه استفاده : کلیه قسمت های جدا شونده از جمله مشعل ها  و میله نگهدارنده و … را جدا کنید. حال پاک کننده مورد نظر را که معمولا دارای یک سر اسپریی می باشد ، روی تمامی سطح اجاق گاز اسپری کرده و بگذارید که حداقل چند ساعت ماده روی آن باقی بماند. سپس با استفاده از آب داغ و یک دستمال اقدام به شست و شوی سطح اجاق گاز بنمایید تا هیچ لکه ای باقی نماند.

نکته : چنان که لکه ای هنوز باقی بود می توانید با استفاده از یک اسفنج به پاک نمودن آن بپردازید.

امیدواریم که این شیوه ها برای شما مفید بوده و در نظافت اجاق گازتان به کار بیایند. چنان که شما شیوه و روش موثر دیگری می شناسید ، حتما با ما در میان بگذارید تا با انتشار آن در وبلاگ ، دیگر مخاطبین عزیز را نیز از تجربه ارزشمند شما بهره مند سازیم.

همچنین شما می توانید در صورت تمایل از فروشگاه اینترنتی ما نیز دیدن فرمایید. تا بهترین اجناس را با نازل ترین قیمت های روز ایران مشاهده و تهیه فرمایید.

1 دیدگاه در “اجاق گاز خود را چگونه تمیز کنیم ؟ | نظافت اجاق گاز با ترکیبات طبیعی

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:3 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو