استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد ؟

روز به روز لوازم خانگی جدید تری از جانب سازندگان ارائه شده و برای بهتر و راحت کردن زندگی ما ، پای به خانه های ما می گذارند. بی شک بسیاری از این لوازم بسیار مهم و حیاتی هستند. لیکن این امر در کنار عامل افزایش جمعیت ، می تواند مشکلات و بحران هایی را ایجاد نماید. که یکی از اصلی ترین آن ها اشکال در توزیع درست برق می باشد. به عبارت دیگر این امر سبب می شود که ما شاهد نوساناتی در برق شهری باشیم که سبب می شود میزان ولتاژ روی 220 ولت ثابت نبوده و بالا و پایین شود ، که نهایتا منجر به آسیب دیدگی قسمت هایی همچون پاور ، موتور ، کمپرسور و … در دستگاه های برقی ما خواهد گردید. (حتی این نوسان می تواند سبب رخداد هایی همچون ترکیدن لامپ ها نیز شود.)

اما در صورت بروز چنین مشکلی چه باید کرد تا لوازم ما بویژه لوازم نسبتا گران قیمتی چون  یخچال فریزر، تلوزیون های LCD ، LED ، تجهیزات اداری ، تجهیزات پزشکی ، رایانه و لپتاپ ، سیستم های روشنایی ، سیستم های ایمنی ، کولر گازی ، لباسشوئی ، سیستم صوتی و تصویری و… از چنین خطری حفاظت شده و مخارج هنگفتی بر ما تحمیل نشود ؟ راهکاری که برای این مشکل پیشنهاد می شود بهره گیری از استبلایزر است. اما استابلایزر اصلا چیست ؟ این سوالیست که ما می خواهیم در این مطلب از وبلاگ خبری – آموزشی جاری به آن بپردازیم و شما را با این وسیله کاربردی آشنا نماییم.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر ، ترانس یا تثبیت کننده ولتاژ ، وسیله ای است که در مسیر جریان برق قرار گرفته و از بروز نوسان و پرش های ناگهانی برق شهری (V220 ) و برق سه فاز برای محافظت از کلیه ی لوازم برقی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله با داشتن سیستم میکروپروسسور ،  ولتاژ ورودی را اندازه گیری کرده کاهش یا افزایش ولتاژ را تشخیص داده و آن را تصحیح می نماید. که از این طریق در خروجی ولتاژ 220v یا 380v ثابت با دقت %1 و به صورت خطی و پیوسته را خواهیم داشت. لازم به ذکر است که این وسیله دارای انواع صنعتی و خانگی می باشد.

t14ghe0002 11452

آیا استابلایزر همان محافظ است ؟

خیر – استابلایزر تفاوت های بسیاری با محافظ برقی عادی که در خانه بسیاری از ما مورد استفاده قرار می گیرد دارد. محافظ های برق تنها دارای یک برد الکترونیکی می باشند که در هنگام تغییر ناگهانی سطح ولتاژ ، اقدام به قطع کردن جریان می نماید. هم چنین در این محافظ ها یک مدار تاخیر تعبیه شده است تا جریان برق را پس از زمان معینی مجددا وصل کند. که این عملکرد در واقع بسیار بدوی بوده و این سیستم هر چند برای دستگاه شما نیاز است ولی در صورتی که منطقه شما با مشکل نوسان برق مواجه است به هیچ عنوان برای آن کافی نمی باشد.

اما تفاوت اصلی استابلایزر با این دستگاه این است که تثبیت کننده ولتاژ ، با تغییرات ولتاژ جریان را قطع نمی نماید. بلکه اقدام به اصلاح ولتاژ در محدوده مشخص شده می کند که این امر سبب می شود نواسانات برق در خروجی رفع شده و تمامی لوازم برقی شما کامل ایمن باشند. همچنین این سیستم دارای ویژگی هایی است که از آن یک محافظ بسیار مطمعن می سازد ، از جمله این که در وسیله مذکور حتی راهکارهایی در برابر اتصال کوتاه در نظر گرفته است.

یعنی این که اگر به هر دلیلی اتصالی در خروجی و یا مدارات داخلی استابلایزر اتفاق بیافتد بلافاصله دستگاه به صورت اتوماتیک توسط میکروکنترلر تعبیه شده ، خروجی را قطع نموده و از بروز هرگونه ایراد و مشکل برای مصرف کننده جلوگیری می نماید. به زبان ساده این وسیله نه می گذارد آسیبی از جانب نوسانات برق شهری و منابع انرژی به لوازم شما برسد و نه حتی زمانی که مدار خودش آسیب دید ، اجازه می دهد آسیبی به لوازم الکتریکی شما وارد شود.

تاثیر در کاهش هزینه مصرف برق :

از جمله دیگر مزایای استابلایزر می توانیم به کاهش مصرف برق اشاره کنیم. در حقیقت افت ولتاژ برق شهری سبب می شود که عملکرد دستگاه ها با اختلال روبرو شده و قدرت نامی و راندمانی الکترو موتور کاهش پیدا کند. این امر باعث پایین آمدن دور الکترو موتور و گرم شدن آن می شود که برابر است با تلف شدن انرژی که خروجی آن بالا رفتن میزان برق مصرفی شماست. فرآیندی که بر اساس گفته های کارشناسان ممکن است حتی تا 25% افزایش مصرف انرژی در پی داشته باشد. اما استابلایزر با تثبیت جریان برق منزل شما ، سبب می شود که از این رویداد جلوگیری شده و اتلاف انرژی صورت نپذیرد.

ELE.STA .19511105

انواع استابلایزر بر اساس نوع ترانس

استبلایزر سرو موتوری

این نوع تثبیت کننده ولتاژ ، از یک ترانس به جای رله بهره می برد. در این نمونه ها تغییرات ولتاژ برق شهر به صورت هوشمند با استفاده از یک قطعه که اصطلاحا جاروبک نامیده می شود و بر روی ترانس قرار دارد ، اصلاح می گردد و ولتاژ بهینه شده در خروجی قرار می گیرد.

استبلایزر رله ای

در این نوع ترانس با بهره گیری از رله هایی میزان ولتاژ ورودی برق شهری را تعیین کرده و اقدام به اصلاح آن می نماید. اصلاح ولتاژ برق در این مدل ، اصطلاحا به صورت پله ای صورت می پذیرد.

چرا استبلایزر های رله ای پیشنهاد می شوند ؟

استابلایزرهای سرو موتوری به دلیل عملکرد مکانیکی بازوی اصلاح کننده ، دارای تاخیر در اصلاح ولتاژ خروجی در توسان های شدید و تغییرات ناگهانی ولتاژ برق شهری هستند. از این رو استفاده از آن ها با توجه به شرایط برق ایران به خصوص در مناطق صنعتی و جنوب کشور به هیچ وجه توصیه نمی شود. مخصوصا در فصول گرما که در مناطق گرمایی ، میزان نوسانات به دلیل استفاده از کولر های گازی به سطح بسیار بالایی می رسد. بعلاوه در رابطه با استابلایزر های رله ای اشاره کنیم که در این تثبیت کننده ها تصحیح ولتاژ خروجی 220+8% می باشد. که بسیار نزدیک به محدوده ایده آل مصرف کنندگان یعنی 220+10% می باشد.

افزون بر این ها توجه داشته باشید که هیچ یک از دو تکنولوژی رله ای و سرو موتوری ، کنترلی بر تغییرات فرکانس برق شهری و یا اصلاح آن ندارند و تنها ولتاژ ورودی را به برای لوازم مصرف کننده شما تنظیم می نمایند. همچنین در گذشته رله های استابلایزری دارای ایرادی بودند که سبب می شد در هنگام تغییر پله ها ، تثبیت کننده جرقه بزند. ولیکن این مورد نیز اکنون به لطف عملکرد در نقطه صفر ولتاژ کاملا مرتفع گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو