درباره کولرهای گازی چه می دانید ؟ | راهنمای خرید کولر گازی

کولر گازی در نقاط مختلف کشور استفاده می شود ، این کولر دارای معایب و مزایای خاص خود می باشد. در این پست از وبلاگ خبری – آموزشی فروشگاه اینترنتی میهن کالا می خواهیم در مورد این کولر مطالب جالبی را برای شما قرار دهیم. شما می توانید باورهای اشتباه در مورد این کولر را در ادامه مطلب بخوانید و از مزایای آن با خبر شوید. بعد از خواندن این مطلب می توانید تصمیم نهایی خود را در مورد خرید آن اتخاذ کنید.

کولر گازی

با گرم شدن هوا همه به فکر استفاده از کولر هستند ، کولرهای گازی یکی از کولرهایی است که استفاده زیادی دارد. حتی از کولر گازی در مناطق سرد زمستانی در فصل تابستان استفاده می شود. باید قبول کنیم که وجود کولر در هر منزلی ضروری است. هوای خنک و جلوگیری از گرمازدگی از علت هایی است که مردم در فصل گرم از کولر استفاده می کنند. با توجه به نوع کولر میزان مصرف برق آن متفاوت می باشد. کولرها در دو نوع آبی و گازی وجود دارد که هر کدام بسته به منطقه آن استفاده می شود ، معمولا از کولرهای آبی در مناطق گرم و خشک استفاده می شود.

برخی افراد تصور می کنند که کولر گازی گران تر از کولر آبی می باشد که این باور اشتباه است. اگر شما قصد خرید یک کولر شش هزار آبی داشته باشید ، تقریبا همان پولی را پرداخت می کنید که برای خرید کولر گازی پنجره ای پرداخت کرده اید. پس بهتر است پیش داوری نکنید و با تکمیل اطلاعات خود به بازار بروید. اگر به طور حتم قصد خرید کولر گازی دارید باید به برخی نکات توجه کنید. ما می خواهیم به نکات کلیدی در مورد خرید کولر گازی اشاره ای داشته باشیم. در اولین قدم به مقایسه کولر آبی و گازی خواهیم پرداخت.

cs cu ks18sky 1 1 5 split panasonic original
یک نمونه کولر گازی اسپلیت ساخت کمپانی پاناسونیک

کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

با توجه به اکوسیستم مختلف کره زمین دمای هوا رو به افزایش می باشد. این مسئله باعث شده است تا استفاده از کولرهای آبی به مانند گذشته پاسخگوی نیاز مردم نباشد. در مناطق خشک و گرم از کولر آبی استفاده می شود چرا که از طریق زیاد شدن سطح رطوبت باعث ایجاد سرما می شود. یکی از معایب کولر آبی محدودیت خنک سازی محیط می باشد که این بدان معناست که حتی در هوای خشک زمانی که دمای هوا افزایش پیدا کند ، کولر آبی توانایی خنک کردن محیط را نخواهد داشت.

یکی از مشکلاتی که به صورت جدی کشور ما را تهدید می کند مشکل کم آبی است. در 10 الی 20 سال آینده با بحران شدید کم آبی مواجه هستیم. این بحران یکی از سخت ترین دوران زندگی در کشور ایران را رقم می زند چرا که هزینه تصفیه آب بسیار بالاست.

هر کولر آبی با توجه به ظرفیتی که دارد به صورت میانگین چیزی بین 30 تا 45 لیتر آب در ساعت مصرف می کند. این آمار به صورت کاملا میانگین درج شده است و آب مصرف شده زیاد به نظر می رسد. علاوه بر مصرف آب باید مصرف برق را نیز در نظر گرفت. متوسط مصرف برق کولر آبی با توجه به ظرفیت آن چیزی حدود 500 تا 900 وات در ساعت است. در این بین کولر گازی 24 هزار با مصرف کلاس +A می تواند باعث خنک شدن یک واحد مسکونی 75 متری شود که حدود 2 هزار وات برق مصرف می کند. در ساعات غیر اوج مصرف این عدد تا 300 وات کاهش پیدا می کند.

زمانی که برای یک اداره یا واحد مسکونی که دارای بخش های مختلف می باشد از کولر آبی استفاده شود هیچ گونه کنترلی در دست مصرف کننده نخواهد بود ، این بدین معناست که نمی توان معین کرد کدام بخش خنک تر شود در حالی که استفاده از کولر گازی اگر به صورت استاندارد باشد برای هر فضا که نیاز به تهویه باشد دریچه جدا در نظر گرفته می شود. شما می توانید برای هر بخش به صورت جداگانه دریچه در نظر بگیرید. میزان مصرف برق در کولر گازی به دلیل بخش بندی مختلف آن بسیار کمتر از کولر آبی است. به صورت کلی میزان انرژی مصرفی در کولرهای گازی بسته به محل نصب ، سرویس و نگهداری آن می تواند متفاوت باشد.

اگر بخواهیم یکی دیگر از مشکلات کولر آبی را بیان کنیم باید بگوییم که که کولر آبی از هوابی بیرون برای خنک کردن استفاده می کند. این باعث آلودگی های بسیار زیادی در منزل می شود. از جمله این آلودگی ها می توان به انواع ویروس ها ، باکتری ها ، ذرات آلرژی زا و … اشاره کرد. این مسئله در کولرهای گازی به هیچ عنوان وجود ندارد. کولرهای گازی موجود در بازار دارای فیلترهای مختلف تصفیه هوا هستند که باعث جلوگیری از آلودگی شهری می شود.

از تفاوت های بزرگ کولرهای گازی و آبی می توان به نبود ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی اشاره کرد. کولر گازی قادر به مدیریت زمان روشن بودن دمای محیط نیستند. به دلیل اینکه کولر آبی باید به صورت مداوم روشن باقی بماند و امکان خاموش کردن آن به صورت اتوماتیک نیست باعث ایجاد بیماری های مختلف نظیر سرماخوردگی می شود. حالا با توجه به خواندن این مطالب تصمیم با شماست که آیا کولر گازی برای استفاده بهتر است یا کولر آبی؟

امروز کولرهای گازی مختلف در بازار وجود دارد که هر کدام دارای فناوری های خاص خود است ، یعنی شما با دیدن مشخصات آن شگفت زده خواهید داشت. فناوری های نوآورانه ای که در برخی کولرها مانند ال جی وجود دارد باعث می شود تا مصرف برق شما تا شصت درصد کاهش پیدا کند. یکی دیگر از قابلیت های این کولرها قابلیت اسکن هوشمند با استفاده از فناوری حسگر هوشمند است. این امر باعث می شود تا انرژی تا حدود 13 درصد کاهش پیدا کند. زمانی که سیستم دستگاه تشخیص دهد که اتاق خالی می باشد به صورت هوشمند و به صورت کاملا خودکار خنک کردن داخل منزل را کاهش می دهد و اجاز می دهد تا دمای داخل تا حدود 20 درجه سلسیوس افزایش پیدا کند. این امر باعث کنترل مصرف انرژی می شود.

تمامی امکانات به کار گرفته شده در این کولرها برای این امر می باشد که زندگی راحت تری را تجربه کنید. ال جی در ساخت کولرهای گازی خود از فناورهای نوین استفاده کرده است. این شرکت با تولید سه میلیون یون پلاسمستر و ایجاد یون های مثبت و منفی باعث استریلیزه کردن محیط می شود و همچنین سیستم بوزدایی را دارا می باشد که باعث کاهش بوی نامطبوع می شود. فیلتر استفاده شده در کولرهای گازی ال جی حساسیت معلق در هوا را کاهش داده و ویروس ها را نابود می کند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی های به کار رفته در کولرهای گازی استفاده از این نوع کولرها برای پاکیزگی محیط مناسب تر می باشد و مقرون به صرفه است.

قطعا باید به صورت جدی بحران کم آبی و آلودگی هوا را جدی بگیریم، اگر به این موضوع توجه نکنیم در آینده ی نه چندان دور با بحران کم آبی و خشکسالی مواجه خواهیم شد. وظیفه ی تمامی قسمت های جامعه می باشد که به این امر حساس باشند.

انواع کولر گازی

کولر گازی دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام می تواند فاکتوری های مختلفی داشته باشد ، اگر قصد خرید دارید بهتر است فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

زمان استفاده از کولر گازی – افراد ساکن در محیط برای استفاده از کولر گازی – کاربری مکان – تعداد پنجره های موجود – متراژ محیط

در ایران کولر گازی در 5 مدل زیر وجود دارد که شامل:

کولر گازی اسپلیت تک پنل – کولر گازی اسپلیت چند پنل – کولر گازی اسپلیت کنجی – کولر گازی پرتابل – کولر گازی پنجره ای – کولر گازی ایستاده – کولر گازی اسپلیت کنسولی، سقفی زمینی – کولر گازی اسپلیت سقفی کانالی – کولر گازی اسپلیت کانالی – سیستم های پیشرفته

Types of Air Conditioners
کولرهای گازی دارای انواع بسیاری هستند که شامل اسپلیت ها ، کولرهای ایستاده ، داکت و … می شود

اطلاعاتی که لازم است در مورد کولر گازی بدانید بدین شرح است:

تشخیص توان گرمایش و سرمایش هر پنل – نوع کمپرسور استفاده شده در کولر گازی ( سیلندر پیستونی مخصوص هوای معتدل – سیلندر پیستونی مخصوص هوای استوائی – روتاری مخصوص هوای معتدل – روتاری مخصوص هوای استوائی)

به عنوان مثال برای شهر مشهد استفاده از روتاری مخصوص هوای معدتل مناسب است ، چرا که هوای مشهد در گرمای شدید بیشتر از 45 درجه نمی شود و مصرف برق کمپرسور کولر گازی مخصوص هوای معتدل کمتر از تروپیکال است. کمپرسورهای تروپیکال تا دمای بالای 67 درجه به خوبی کار می کند و برای شهرهای جنوبی کشور مناسب است. کمپرسورهای پیشتونی کولر گازی به دلیل مصرف بالای برق پیشنهاد نمی شود. مقاوت و قدرت این کمپرسورها در مقابل گرما یکی از مزیت های آن محسوب می شود.

چگونگی سرما سازی

در کولر گازی عملکرد بدین صورت می باشد که مانند یخچال ، از فرآیند تبدیل گاز به مایع به کمک افزایش فشار و در نتیجه تولید سرما در اثر تبدیل مایع به گاز استفاده می شود.

سیستم‌های سرمایشی موجود در ایران و مصارف برق آن‌ها

در ایران با توجه به آب و هوای مختلف از سیستم های سرمایشی متفاوتی استفاده می شود. سیستم هایی که در مناطق جنوب و شمال کشور مورد استفاده قرار می گیرد کولر گازی می باشد. چرا که دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. با توجه به آمار حدود 70 درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولر آبی یا گازی برای خنک کردن محیط استفاده می کنند. توان کولر آبی در حدود 500 وات و کولر گازی حدود 2000 وات است.

کولرهای آبی بیشتر در مناطقی که رطوبت هوا بالا می باشد مانند شمال و جنوب کشور کارایی خاصی ندارد و بهتر است در این مناطق از کولرهای گازی استفاده شود ، در مناطقی که شرایط آب و هوایی برای کولر گازی مساعد است می بایست از همان مدل استفاده شود. اگر از کولرهای آبی استفاده می کنید باید برخی نکات را برای کاهش مصرف برق توجه کنید. بهتر است سایه بانی برای کولر آبی خود در نظر بگیرید تا مصرف برق کاهش پیدا کند.

همانطور که در بالا به آن اشاره شد تفاوت اصلی میان کولرهای آبی و گازی علاوه بر ساختار و نظام کارکرد آن نبود ترموستات در سیستم کولرهای آبی می باشد. نبود ترموستات باعث می شود تا نتوان از کولر انتظار خاموش و روشن شدن اتوماتیک را با توجه به دمای هوا داشت. زمانی که کولر به صورت مداوم کار کند این امر باعث ایجاد سرمای بیش از حد شده و موجب بروز بیماری های مختلف نظیر سرماخوردگی می شود و همچنین مصرف برق بالایی را به ارمغان می آورد. این مشکل توسط کلید هوشمند کولر آبی تا حدودی قابل حل است.

به خاطر همین امر می باشد که استفاده از کولرهای گازی در بحث مدیریت مصرف انرژی به صرفه تر می باشد. مصرف انرژی در کولرهای گازی تابعی از عوامل مختلف است که می توان از جمله آنها به محل نصب، سرویس نگهداری مناسب و تناسب دمای محیط با فضای مورد استفاده اشاره کرد.

نتیجه می‌گیریم:

Whirlpool Portable Air Conditioner with Remote Control

اگر در منطقه گرمسیری سکونت دارید و نیاز به توان خنک کنندگی بالا دارید انتخاب اول شما می بایست کمپرسورهای اسکرول باشد که بهترین انتخاب است.

اگر در منطقه گرمسیری سکونت و به توان خنک کنندگی بالا (بیش از 24 هزار) نیاز ندارید استفاده از کمپرسورهای پیستونی بهترین انتخاب می باشد. اگر محل نصب کولر محل تابش مستقیم آفتاب نیست و هوا به خوبی در آن جریان دارد ، کمپرسورهای روتاری از نوع تروپیکال گزینه مناسبی است.

اگر در یک منطقه معتدل هستید بهتر است از کمپرسورهای روتاری استفاده کنید.

برند و کشور سازنده‌ی کولر گازی:

نکاتی که در زیر گفته می شود را رعایت کنید تا خرید موفق تری داشته باشید:

  • بهتر است به سراغ انتخاب برندهای مطمئن بازار بروید ، این امر به شما کمک می کند انتخاب بهتری داشته باشید اما دقت کنید همه چیز یک برند خوب و خرج کردن پول زیاد نیست.
  • با توجه به اینکه کولر گازی مصرف بالایی دارد بهتر است توسط یک متخصص مجرب انجام شود.
  • اگر در کنار کولرهای گازی از اینورتر استفاده کنید راندمان کولر افزایش پیدا می کند.
  • اگر کولر گازی را سرویس کنید مخصوص بخش کندانسور کولر را پاکسازی کنید این امر باعث عبور جریان هوا شده و جریان برق کمتر می شود.
  • نصب کردن کندانسور کولرهای گازی باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی می شود.
  • بهتر است کولر گازی را در مسیر باد نصب کنید چرا که این امر باعث می شود تا انتقال حرارت بهتری در کندانسور جریان پیدا کند و بازدهی زیاد می شود.
  • بهتر است محوطه پشت کولر دارای فضای مناسبی برای گردش جریان هوا باشد.
  • درزگیری مناسب کولر باعث می شود تا مصرف انرژی به شکل ویژه ای کاهش پیدا کند. همچنین برای کاهش مصرف انرژی می توانید هر ساله کولر خود را سرویس کنید.
  • می دانید که در جنوب کشور آب و هوای بسیار گرم و مرطوب حاکم است ، کاشت یک درخت در نزدیکی کولر گازی باعث می شود تا حدود ده الی پانزده درصد مصرف برق کاهش پیدا کند. کاشتن درخت در مجاورت ساختمان ها نیز عایق سرما و گرمای ساختمان است.
  • استفاده از لامپ های کم مصرف باعث می شود تا برق مصرفی کولر کاهش پیدا کند. دلیل این امر تشعشات کمی است که از سوی لامپ کم مصرف انتشار می یابد.
  • استفاده از کولرهای گازی باعث می شود تا بتوانید درجه تنظیم دما داشته باشید ، این امر توسط ترموستات انجام می شود. بهترین درجه برودت در منزل در فصل گرم سال بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است.
  • سعی کنید دمای اتاق های خواب را از 25 درجه سانتی گراد خنک تر نکنید.
  • استفاده کردن بی مورد از وسایل برقی مختلف باعث افزایش گرما در منزل می شود. این امر باعث می شود تا کولر تلاش زیادی برای سرد کردن هوای محیط داشته باشد و همین امر باعث مصرف بیشتر انرژی می شود.
  • دقت کنید که در فصل تابستان سه منبع عمده گرما در منزل وجود دارد که شاید نسبت به آن بی توجه باشید: گرمای هوای خارج که از طریق سقف و دیواره ها هدایت می شود ، گرمایی که از طریق لامپ و لوازم خانگی انتشار پیدا می کند و نور خورشید که به پنجره ها می تابد و باعث گرم شدن فضای داخل منزا می شود. استفاده از سایه بان و پرده های کرکره ای می توانید نور خورشید را به بیرون هدایت کنید.
  • اگر کولر شما قدیمی می باشد بهتر است کمپرسور قدیمی را با کمپرسورهای پربازده تعویض کنید.
  • زمانی که کولر گازی در حال فعالیت می باشد بهتر است از رطوبت گیر استفاده نکنید چرا که باعث افزایش حجم برودتی کولر شده و مصرف را بالاتر می برد.
  • بهتر است برای انتخاب برند مورد نظر خود به سایت های معتبر رفته و اطلاعات خود را تکمیل کنید.
  • دقت کنید موتور برخی کولرهای گازی برای مناطق خاص ساخته شده است ، به عنوان مثال برخی از آنها برای مناطق گرم و مرطوب ساخته شده است که دارای قیمت بالاتری است.
  • اگر در تهران زندگی می کنید بهتر است قبل از خرید کولر مکان آن را تعیین کنید تا دچار ضرر نشوید.
  • در هنگام خرید کولر گازی بهتر است مراقب ضمانت نامه ها باشید و به تاریخ آن دقت کنید.
  • در هنگام خرید بهتر است ابتدا قیمت کولر گازی اصلی را پرس و جو کنید و از مکان هایی خرید کنید که دارای خدمات پس از فروش باشد ، خرید از بانه به دلیل ارزان تر بودن جنس ممکن است شامل خدمات پس از فروش نباشد. مطالب گفته شده در بالا جهت اطلاع رسانی بیشتر به شما عزیزان همیشه همراه می باشد.

  • امیدواریم که این مطلب از وبلاگ خبری آموزشی فروشگاه اینترنتی میهن کالا برای شما مفید واقع شد باشد. در صورت تمایل شما می توانید با مراجعه به بخش کولر گازی در وبسایت فروشگاه اینترنتی ما ، از آخرین قیمت کولر گازی اصل مطلع شده و در صورت تمایل اقدام به خرید از بانه با پایین ترین قیمت ممکن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو