ظروف را چگونه درون ماشین ظرفشوئی بچینیم ؟

شاید برای شما سوال پیش بیاید که اصلا چه فرقی می کند که ظروف را چگونه داخل ماشین ظرفشویی بچینیم ؟ اما باید بگوییم این کار در واقع باعث تمیز بیرون آمدن ظروف و همچنین صرف جویی در زمان و انرژی مصرفی خواهد شد.

سوال دیگری که ممکن است به فکر شما برسد این است که آیا چینش ظروف باید نسبت به مارک ماشین ظرفشوی ما متفاوت باشد یا نه ؟ در این رابطه نیز بهتر است بدانیک که طرز چینش ربطی به مارک ظرف شوی شما ندارد و شما باید تنها اصول آن را یاد بگیرید.

شیوه صحیح چینش ظروف در ماشین ظرفشویی

برای پر کردن ماشین ظرفشویی ، ابتدا بشقاب ها را در قفسه پایین قرار دهید. روی بشقاب ها را به سمت وسط قرار دهید. این کار را به این علت انجام می دهیم که در ماشین ظرفشویی آب پاش ها و قطعات چرخشی ، از وسط به سمت اطراف ، از پایین و بیرون به سمت بالا و از بالا و بیرون به سمت پایین حرکت و عمل می کنند. لذا تمامی سطوح باید از یکدیگر جدا گذاشته شوند وقابل دسترس برای آب پاش های ظرفشو باشند. تا ماشین ظرف شویی بتواند آنها را به صورت مناسب شستشو دهد.

Load a Dishwasher www.koorook.com 0
چینش صحیح بشقاب ها در ماشین ظرف شویی

شیوه قرار گرفتن استکان ها ، لیوان ها و کاسه ها در ماشین ظرف شویی به صورت بر عکس و در قفسه بالا می باشد. شما می باید این وسایل را با فاصله از هم بچینید ، منتها سعی کنید این فاصله زیاد نباشد. فاصله را طوری تنظیم کنید که در عین حدر نشدن فضای موجود ، امکان شست و شوی درست این ظروف فراهم شود. کاسه ها را به صورت منظم روی شیب قرار دهید. این کار علاوه بر این که به شما امکان می دهد فضای بیشتری داشته باشید ، سبب خواهد شد که محلول شستشو از داخل کاسه به خوبی خالی شود.

Load a Dishwasher www.koorook.com 1
چینش صحیح لیوان ها و استکان ها در ماشین ظرف شویی

معمولا مکان قرار گیری ظروف پلاستیکی در بالاترین قفسه می باشد. علت این کار ، این است که در بیشتر ماشین های ظرفشویی ، المنت گرمایی در پایین قرار دارد. بنابر این با گذاشتن ظروف پلاستیکی در طبقه بالا ، قصد داریم که از ذوب شدن و تغییر شکل آن ها جلوگیری کنیم.

Load a Dishwasher www.koorook.com 2
چینش صحیح ظروف پلاستیکی در ماشین ظرف شویی

محل قرار گیری ظروف متفرقه و قابلمه ها در پایین ترین طبقه و به صورت برعکس می باشد. توجه داشته باشید که شما نباید ماشین ظرفشو را شلوغ کرده و ظروف را بیش از حد معقول درون آن جای دهید. لذا در صورت نیاز ظروف بزرگ را به صورت دستی بشویید یا حداقل طی 2 یا چند مرحله متوالی از ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

Load a Dishwasher www.koorook.com 3
چینش صحیح قابلمه ها و ظروف متفرقه در ماشین ظرف شویی

استفاده صحیح از جا قاشقی مهم است. تا جای ممکن قاشق ها ، چنگال ها ، چاقو ها و دیگر وسایل را از هم تفکیک کرده و در جاقاشقی قرار دهید. این امر سبب می شود که این وسایل بهتر شسته شوند. همچنین قاشق ها و چنگال ها را به صورت شل و با فاصله از هم درون جا قاشقی بگذارید و روی آنها را در جهت مخالف یکدیگر قرار دهید ، تا آب بتواند به آن ها نفوذ کند.

Load a Dishwasher www.koorook.com 4
استفاده از جا قاشقی

چاقو های خطرناک یا تیز را باید با دست بشویید. چرا که شستوشو با ماشین ظرف شویی باعث کند شدن آن ها خواهد شد. همچنین ظروف چوبی و نیز ظروف دارای دسته چوبی و هرگونه وسیله چوبی دیگر را نباید داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

در قرار دادن وسایل بلند و دراز دقت کنید. این وسایل ممکن است به قطعات چرنده ماشین ظرفشویی شما گیر کنند و باعث بروز ایراد در آن شوند. در صورتی که قصد شستن وسیله بزرگی را دارید ، آن را به صورت خوابیده درون ماشین قرار دهید.

تخته آشپزخانه و سینی های بزرگ را در قفسه پایین بگذارید. و اگر در این حالت جا نشدند بهتر است آن ها را با دست شستوشو دهید. منتها اگر می خواهید حتما این کار با ماشین ظرفشویی انجام گیرد ، می توانید آن ها را در کناره های قفسه پایین قرار دهید.

Load a Dishwasher www.koorook.com 5
شیوه قرار گیری تخته آشپزخانه و سینی ها

در صورتی که قطعات پلاستیکی محافظ ظروف دارید ، از آن ها استفاده کنید. این کار باعث می شود که از افتادن یا شکستن ظروف شیشه ای حساس شما ، مانند گیلاس خوری ، جلو گیری شود و کیفیت این ظروف حفظ گردد.

Load a Dishwasher www.koorook.com 6
شیوه استفاده از نگهدارنده های پلاستیکی بر روی گیلاس خوری ها

نکات فنی در استفاده و نگهداری از ماشین ظرفشویی

نگهداری از قطعات ماشین ظرف شویی

هر از چند گاهی قطعات ماشین ظرفشویی را چک کنید، قطعات چرخنده و بازوهای آب پاش را چک کنید و ببینید که آیا به راحتی می چرخند و چیزی جلوی آن ها را نگرفته باشد.همچنین مطمعن شوید که جای پودر ظرفشویی به راحتی باز می شود. چرا که اگر چیزی جلوی این قطعات را گرفته باشد ، شستشو به درستی صورت نخواهد پذیرفت.

همچنین ممکن است برخی قطعات نیازمند نظافت باشند. لذا حتما راهنمای همراه محصول را خوانده و اقلامات لازم ، در جهت نگهداری صحیح ماشین ظرف شویی خود را یاد بگیرید.

Load a Dishwasher www.koorook.com 7
هر چند وقت یک بار قطعات ماشین ظرفشویی را چک کنید تا از صحت کارکرد آنها مطمعن شوید

شیوه مصرف و مقدار مناسب پودر

قرص یا پودر ماشین ظرفشویی باید به مقدار مناسب مصرف گردد. در صورتی که از نوع پودری استفاده می کنید ، باید به اندازه های نوشته شده روی جا پودری دقت کرده و پودر را به اندازه در این محفظه ها قرار دهید. اما اگر از قرص ظرفشویی استفاده می نمایید ، کافی است به سادگی قرص را در داخل محفظه تعبیه شده در کف یا در ماشین ظرفشویی قرار داده و در آن را ببندید. البته برخی از سازندگان ماشین ظرفشویی قرص ظرفشویی را پیشنهاد نمی دهند ، علت این است که با توجه به دمای آب و نوع شستشوی انتخابی ممکن است قرص ظرفشویی کاملاً حل‌نشده و مقداری از آن باقی بماند. همچنین در بعضی ماشین ظرفشویی ها از محفظه های پودر دارای جای اضافی استفاده می شود که برای بعد از شستوشو بکار برده می شود. در صورت که ظرف داخل ظرفشوی شما خیلی کثیف بوده و با یک بار شستن تمیز نشدند ، می توانید از این پودر ذخیره برای شستشوی بیشتر استفاده نمایید.

Load a Dishwasher www.koorook.com 8 1
قرص یا پودر ماشین ظرفشویی باید به مقدار مناسب مصرف گردد

دیگر نکات مهم برای شستوشوی بهتر ظروف

مواد غذایی بزرگ را جدا کنید

قبل از گذاشتن ظروف داخل ماشین ظرفشویی ، مواد غذایی بزرگ مانند : استخوان ، دانه ها ، پوست و … را که ممکن است به ظرف ها چسبیده باشند ، از آن ها جدا کنید.

مواد سفت و چسبنده مانند برنج وغلات … را که بر روی ظروف چسبیده اند را قبل از قرار دادن ظروف درون ماشین ظرفشویی ، از روی ظروف جدا کنید. چرا که این قبیل مواد ممکن است توسط ماشین ظرفشویی به خوبی شسته نشوند.

اگر می خواهید قاشق و چنگال هایتان بهتر شسته شوند ، می توانید توسط یک دستمال آن ها را تمیز کنید.

تنظیم آبکشی اولیه را فقط در صورت نیاز استفاده کنید . بیشتر ماشین های ظرفشویی و شوینده های آن ، درصورتی که چیزی برای پاک کردن باشد ، کار خود را بهتر انجام می دهند . اگر ظرف‌های شما بعد از شستشو تمیز نیستند ، همیشه قبل از سفت شدن غذا روی ظروف ، مقداری آب بریزید تا غذا های خشک شده اندکی خیس بخورند.

ماشین ظرفشویی را بیش از حد پر نکنید

به هیچ عنوان ماشین ظرف شویی خود را بیش از حد ظرفیتی که دارد ، پر نکنید. چرا که این کار سبب خواهد شد مواد غذایی در بین ظروف گیر کنند و خوب شسته نشوند . با زیاد پر کردن ماشین ظرفشویی ممکن است ظروف به‌خوبی شسته نشده و نیاز به شستشوی مجدد داشته باشند.

Load a Dishwasher www.koorook.com 12
به هیچ عنوان ماشین ظرف شویی خود را بیش از حد ظرفیتی که دارد ، پر نکنید

برخی سوالات متداول

چه مواد غذایی توسط ماشین ظرفشویی شسته نمی شوند ؟

برخی از مواد غذایی هستند که امکان شست و شوی درست آن ها توسط ماشین ظرفشویی وجود ندارد و می بایست به وسیله پیش شستشو سبک یا مقداری ساییدن آن ها ، می توان تاثیر مطلوب را به دست آورد. این مواد غذایی عبارتند از : پروتئین ها و لبنیات مانند تخم مرغ و پنیر ، غذا های پخته شده ، نشاسته و …

چکار کنیم که ظروف داخل ماشین ظرفشویی لک نشوند ؟

برای این کار شما می توانید از مایع جلا دهنده ظروف یا پیش شست و شو استفاده نمایید. مخصوصا اگر آب شما دارای سختی بالایی هست ، این کار لکه های آب را کاهش خواند داد. توجه داشته باشید که شما مجبور نیستید مایع جلا دهنده را هر بار قبل از شست و شو پر کنید ، تنها کافیست هفته یا ماهی یک بار سطح آن را چک کنید تا در صورت نیاز محفظه آن را پر کنید.

Load a Dishwasher www.koorook.com 11
هفته یا ماهی یک بار سطح مایع جلا دهنده را چک کنید

همچنین شما می توانید به جای مایع جلا دهنده از سرکه استفاده نمایید. که در این صورت تنها تفاوت اندکی را در کیفیت شست و شوی ظروف شاهد خواهید بود. البته استفاده از این مواد تنها در صورتی نیاز است که مواد شوینده شما دارای مواد جلا دهنده نیز ، نباشند. لذا حتما قبل از استفاده برچسب روی مواد شوینده خود را مطالعه نمایید. همچنین در ناحیه هایی که داراری آب نرم هستند یا در صورتی که محل زندگی شما دارای نرم کننده آب ( دستگاه رفع کننده سختی آب ) هست ، ممکن است دیگر نیازی به جلا دهنده نداشته باشید.


برخی نکات مهم

  1. برای صرف جویی در مصرف آب ، همواره ماشین ظرف شویی را با بارگذاری کامل روشن نمایید. با این عمل شما می توانید در مصرف آب صرف جویی نمایید. مخصوصا اگر در هنگام آبکشی ظروف قبل از شستشو زیاده روی ننمایید.
  2. همواره پودر ماشین ظرفشویی را در جای خشک نگهداری نمایید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود.
  3. استفاده از تنظیمات مناسب بر روی ماشین ظرفشویی ، در هنگام استفاده از آن ، باعث صرف جویی در مصرف برق و زمان شما خواهد شد. لذا از تنظیمات شستوشوی زیاد تنها برای شستشوی ظروف خیلی کثیف و تنها در صورت نیاز استفاده نمایید.
  4. به اعضای خانواده خود یاد دهید که پس از مصرف ، ظروف را مستقیما در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهند و یا این که خود این اقدام را انجام دهید.
  5. برای صرف جویی بیشتر در مصرف برق شما می توانید به جای استفاده از خشک کن ماشین ظرفشویی ، با باز گذاشتن درب آن پس از شست و شو ، اجازه دهید که ظروف با هوا خشک گردند.
Load a Dishwasher www.koorook.com 9
برخی مواد غذایی ممکن است دردسر ساز شوند

هشدار های مهم

  1. همان طور که بالاتر هم اشاره نمودیم ، ظروف چوبی را با دست بشویید و از چودر ظرف شویی تنها در حد تعیین شده استفاده نمایید ، نه بیشتر
  2. آلومینیوم و نقره را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید. این کار ممکن است باعث شود که این فلزات با ماشین ظرفشویی شما واکنش داده و نتیجتا ظروف شما آسیب دیده یا لکه دار خواهند شد.
  3. فقط از مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید . از مایع ظرفشویی و دیگر مواد شوینده استفاده نکنید.
  4. احتیاط ایجاب می کند که ظروف بسیار شکننده را با دست شسته یا اگر می خواهید آن ها را در داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید، جای مناسبی را برایشان انتخاب کنید. تا از شکستن احتمالی آن ها جلوگیری شود.

1 دیدگاه در “ظروف را چگونه درون ماشین ظرفشوئی بچینیم ؟

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو