فر را چگونه تمیز کنیم ؟ | بهترین ترفندهای تمیز کردن فر

ما قبلا هم به آموزش روش های استفاده از مواد طبیعی در نظافت لوازم خانه آشپزخانه و نیز اهمیت و چرایی استفاده از این مواد به عنوان جایگزینی برای مواد شیمیایی پرداخته ایم. در واقع در مطب جاری نیز قصد داریم که چند نمونه دیگر از این ترفند های جالب را ، این بار در راستای راهنمایی شما برای نظافت فضای داخل فرتان آموزش دهیم.

در واقع فر جز لوازمی است که ممکن ات در بسیاری از مواقع بسیار کثیف به نظر برسد. چرا که در هنگام پخت و پز با این وسیله ، همواره خورده نان ها و دیگر غذاها داخل آن ریخته می شوند و به علت حرارت بالا ، به سطح چسبیده و می سوزند. که نتیجتا جلوه نا خوش آیندی را به محفظه داخلی دستگاه شما خواهد داد. بی شک اولین روشی که برای خلاصی از این موضوع به ذهن شما می رسد ، بهره گیری از تمیز کننده های شیمیایی است.

ولی دست نگهدارید ، چرا که قبلا هم مفصلا در رابطه با مضرات این مواد و آلودگی هایی که ممکن است به بار بیاورند مفصلا حرف زده ایم. و بار ها گفته ایم که بهره گیری از آن ها را مگر در مواقع لزوم ، به هیچ وجه به شما و خانواده تان پیشنهاد نمی کنیم. آن هم در وسیله ای همانند فر که برای طبخ غذا استفاده شده و دارای محیطی کاملا بسته است. پس چاره چیست ؟ این سوالی است که ما در این مطلب از وبلاگ خبری – آموزشی فروشگاه اینترنتی میهن کالا ، قصد پاسخ به آن را داریم.

بیشتر بخوانید :  اجاق گاز خود را چگونه تمیز کنیم ؟  |  نظافت اجاق گاز با ترکیبات طبیعی 

چگونه فر اجاق گاز را سریع تمیز کنیم

بی شک هم اکنون از خود می پرسید که مگر می شود لکه های به این سرسختی را بدون استفاده از مواد شیمیایی صنعتی پاک کرد. باید بگوییم که پاسخ مثبت است و مواد مورد نیاز این کار به احتمال بسیار قوی در حال حاضر در خانه های شما موجود است. موادی که به شما امکان خواهد داد ، بدون ایجاد کوچکترین آلودگی در فضای خانه تان ، فر خود را به صورت کامل تمیز کنید. به طوری که هیچ لکه ای روی آن باقی نماند.

روش اول : ترکیب جوش شیرین و آب

شیوه استفاده :

  • پیش از هر چیز ، شبکه ها و دیگر قسمت های قابل جدا شدن فر را برداشته و کاملا تمیز نمایید.
  • آب و جوش شیرین را مخلوط کنید تا به صورت یک خمیر در بیایند. و پس از این که مواد ترکیب شده به غلظت معینی رسیدند ، ترکیب را درون فر بریزید. توجه داشته باشید که مواد ترکیب شده را می توانید در همه قسمت ها به جز بر روی شعله ها بریزید. برای جلوگیری از ریخته شدن مواد در این قسمت ، بهتر است روی آن را با چیزی بپوشانید.
  • خمیر را با استفاده از یک دستمال ، روی تمامی قسمت های کثیف سطح بکشید و بگذارید که یک شب به همان شکل باقی بماند تا آب خشک شده و جوش شیرین به رنگ قهوه ای در آیند.
  • حال با استفاده از یک آبپاش یا هر روش دیگر ، سرکه را روی سطوح پخش کنید و منتظر بمانید تا با خمیر وارد واکنش شده و روی لکه ها تاثیر بگذارد. این روند باعث خواهد شد که مواد ایجاد کننده لکه ها بسیار نرم شده و به آسانی پاک شوند. البته توجه داشته باشید که میزان سرکه استفاده شده بستگی به خود شما دارد و شما می توانید نسبت به نیز خود و بنابر لکه های موجود ، مقدار آن را افزایش یا کاهش دهید.
550px nowatermark Clean an Oven with Baking Soda Step 4
ترکیب جوش شیرین و آب را روی تمامی قسمت های کثیف سطح بکشید

روش دوم : استفاده از لیمو

آب لیمو و دیگر مرکبات ، به علت خاصیت اسیدی که دارند ، روغن را به خوبی در خود حل کرده و از این رو در تمیز نمودن سطوح چرب شده به واسطه پخت و پز و … بسیار مؤثر هستند. از طرف دیگر بهره گیری از این روش بسیار ساده است و تنها چیزی که شما نیاز دارید ، دو لیمو ، کمی آب و یک ظرف مناسب و یک اسفنج برای مالیدن مایع روی سطح می باشد.

  • پس از خالی کردن محفظه فر مطابق روش قبلی ، ایمو را نصف کرده و آب آن را درون ظرفی که از پیش تدارک دیده اید ، بفشارید. این کار را برای تمامی تکه های لیمو تکرار کنید ، تا آب هر دو لیمو به صورت کامل به دست بیاید.
  • حال درون ظرف مقداری آب بریزید که  نسبت این دو مایه 1/3 شود.
  • در این مرحله محلول به دست آمده را درون فر قرار داده و دمای آن را روی 250 درجه تنظیم کنید. سپس به مدت 30 دقیقه منتظر بمانید تا بخار آن کاملا بر روی دوده های سیاه نشسته و لکه ها را نرم کند.
  • حال فر را خاموش کنید ، ظرف را بردارید و اجازه دهید تا فر خنک شود. پس از این که درون فر خنک شد ، لکه ها با استفاده از یک تکه ابر به راحتی قابل تمیز شدن خواهند بود.
  • برای پاک نمودن جرم های باقی مانده شما می توانید از باقی مانده آب لیمو استفاده نمایید. آن را با استفاده از اسفنج روی جرم ها کشیده و پس از رفع لکه ، با استفاده از یک حوله سطح را خشک نمایید.
12
بخار آبلیمو و آب تمیز کننده ای بسیار مؤثر برای سطوح داخل فر به حساب می آید

موادی که نباید استفاده نماییم

استفاده از سفید کننده

سفید کننده یک شوینده شیمیایی صنعتی است که کاربرد فوق العاده ای در پاک کردن لکه ها دارد. لیکن به چه قیمتی ؟

توجه داشته باشید که کاربرد اصلی سفید کننده در واقع ضد عفونی نمنودن و کشتن باکتری ها و کپک ها و از بین ردن رنگ یا افزایش کارایی مواد شوینده خاص و … است. لیکن کثیفی که ما در یک فر با آن روبرو هستیم ، تنها روغن ها و مواد غذایی ریخته شده است. لذا بهتر است از محلولی استفاده نماییم که خاص کاهش چربی و مواد غذایی چرب باشد. مانند یک پاک کننده فر تجاری یا مخلوط درست شده از جوش شیرین و سرکه که در بالا توضیح داده شد. نه یک ضد عفونی کننده قوی که حتی تنفس بخارهای ناشی از آن ممکن است برای ما فوق العاده خطرناک باشد.

لیکن اگر تصمیم جدی گرفته اید که از سفید کننده به این منظور استفاده نمایید ، پیشنهاد می کنیم که تنها مقدار بسیار اندکی از این ماده را استفاده نمایید. و البته نه بو صورت خالص ، بلکه آن را حداقل با نسبت یک به چهار با آب رقیق نمایید تا اثرات سوء آن تقلیل شود. درضمن در صورت استفاده از این ماده ، فر را قبل از هر گونه استفاده و بالا بردن حرارت ، حتما به صورت کامل تمیز نمایید. جوری که اثری از این ماده نماند. چرا که این امر سبب می شود این مایه به سرعت تبخیر شده و فضای خانه را در بر گیرد و این مورد می تواند مشکلات جدی برای شما و خانواده تان به بار بیاورد.

چون با وجود این که سفید کننده خانگی ( هیدروکسید سدیم ) به لحاظ فنی خورنده و یا سمی محسوب نمی شود ، حتی اگر بلعیده شود ، اما قرار گرفتن در معرض آن می تواند باعث ناراحتی در چشم ها، دهان، ریه ها و پوست شود. همچنین در هنگام بهره گیری از این ماده حتما دقت کنید که از سفید کننده های استاندارد استفاده نمایید. و نیز نکات ایمنی را حتما رعایت کنید. از جمله این که در یک منطقه با تهویه خوب بمانید و از چشم ها و پوست خود و دیگر اعضای خانه محافظت نمایید.

Screenshot 2019 03 28 clean oven with coca cola Google Search

آیا نوشابه می تواند تمیز کننده مناسبی برای فر باشد ؟

اینترنت فضایی است که به علت آزادی بیان و نبود کنترل همه جانبه ، با وجود تمامی اطلاعات مفیدی که در بر دارد ، گه گاهی بستر شایعات و ابهامات می شود. برخی از این شایعات گاه ریشه در حقیقت دارند و درست از آب در می آیند. و برخی دیگر نیز کاملا بی اساس بوده و به جز گمراه کردن ما کاربرد دیگری ندارند. یکی از این شایعات امکان تمیز کردن فر با نوشابه است که چند وقت پیش فضای وب را در بر گرفت. این شایعه می گوید که نوشابه در عین این که تمیز کننده فوق العاده ای است و می تواند تمامی روغن ها و چربی ها را به طور موثر در خود حل نماید ، دارای قیمت ارزان نیز می باشد و همواره در دسترس است.

در واقع این شایعه چندان هم غلط نیست و نوشابه واقع قدرت خوبی در پاک کردن چربی ها داشته و می تواند قوطی های کثیف و روغن های خشکیده را به خوبی تمیز کند ، لیکن ما اصلا استفاده از آن برای تمیز کردن فر را توصیه نمی کنیم. چرا که این ماده خود دارای مواد قندی و نیز برخی ترکیبات است که ممکن است خود در محل نظافت شده باقی مانده و ایجاد مشکل نماید. و یا فرمولاسیون ترکیب برخی از این نوشابه ها ممکن است برای فضای فر شما خورنده باشند و در طولانی مدت به آن آسیب بزنند. از این رو بهتر است که همان جوش شیرین را که در بالا آموزش دادیم ، استفاده نمایید.

نظافت دیگر قسمت های فر

تمیز کردن درب شیشه ای فر

این بخش را شاید بتوان آسان ترین مرحله از مراحل تمیز کردن فر به شمار آورد. برای تمیز کردن درب شیشه ای فر تنها کافی است کمی آب را با یک چهارم فنجان جوش شیرین مخلوط کنید ، تا یک ترکیب خمیری ایجاد شود. حال درب فر را باز کرده و این خمیر را روی تمامی سطح درب شیشه ای فر بمالید و اجازه دهید که ماده حداقل به مدت 20 دقیقه روی درب باقی بماند. سپس آن را با استفاده از آب و یک اسفنج کاملا از روی درب پاک کنید. خواهید دید که شیشه برق می زند و تمامی لکه ها رفته اند.

7237
تمیز کردن درب شیشه ای فر با استفاده از ترکیب آب و جوش شیرین

تمیز کردن شبکه های فر اجاق گاز

شبکه های فر معمولا به راحتی جدا شده و در سینک ظرف شویی شسته می شوند. البته برخی از آن ها نیز قابلیت شسته شدن در ماشین ظرفشویی را دارند ، لیکن این مورد عمومیت ندارد. چنان که به دنبال روشی راحت تر برای شست و شوی شبکه ها هستید ، استفاده از وان حمام و یا کیسه زباله پلاستیکی را به شما پیشنهاد می نماییم.

  • برای شست و شوی این قسمت ، ابتدا ظرفی بزرگ را انتخاب نموده و پر آب کنید. دقت کنید آب به اندازه ای باشد که شبکه ها را کاملا بپوشاند ، نه کمتر و نه بیشتر.
  • حال نصف فنجان صابون و یا 75 درصد پیمانه پاک کننده رخت شویی را به محتویات درون ظرف بافزایید. این مواد باید یک شب کامل به همین شکل بمانند. همچنین به عنوان جایگزین می توانید که به جای صابون یا پاک کننده ، جوش شیرین و سرکه ریخته و روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید که یک شب درون این محلول بماند.
  • حال لکه ها و جرم ها کاملا خیس شده اند و با استفاده از یک دستمال کهنه به راحتی پاک می شوند. چنان که لکه ای سماجت کرد و پاک نشد شما می توانید از یک مسواک کهنه و مقداری نمک دریایی برای پاک کردن کامل شبکه استفاده نمایید.
  • پس از اتمام این مراحل شبکه ها را آب کشی کرده و بگذارید کامل خشک شوند و سپس داخل فر قرار دهید.

تمیز کردن شبکه ها با استفاده از آمونیاک

  • برای انجام این کار ، ابتدا یک کیسه زباله خالی را با یک پیمانه آمونیاک و دو پیمانه آب پر کنید. حال شبکه ها را درون محلول گذاشته و در کیسه را ببندید و بگذارید که یک شب کامل درون محلول باقی بمانند.
  • حال سر کیسه را باز کرده و اقدام به شست و شوی کامل شبکه ها نمایید.

هشدار : این کار را در بیرون از خانه و در فضای باز و یا در اتاقی با پنجره های باز و تهویه هوای مناسب انجام دهید. همچنین سعی کنید حد الامکان از یک پنکه برای دور کردن بخارات و دود ناشی از آمونیاک بهره بجویید. چرا که دود ناشی از آمونیاک بسیار خطرناک می باشد.

سخن نهایی

امیدواریم که این شیوه های شست و شو برای شما مفید بوده و در راحت نمودن کار منزل شما  مؤثر واقع شوند. چنان که شما روش دیگری سراغ دارید ، آن را با ما در میان بگذارید تا دیگر مخاطبین وبلاگ را نیز از آن مطلع و بهره مند سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو