چگونه ساندبار را به گوشی هوشمند خوب متصل کنیم ؟

یکی از سیستم های پخش صوت که در زمان حاضر دارای محبوبیت خاصی بوده و در خانه بسیاری از ما موجود است ، ساندبار یا نوار صوتی نام دارد. این دستگاه در واقع یک سیستم میله ای شکل بلندگو است که بدون نیاز به اشغال زیاد فضاء ( چیزی که در سیستم های سینمای خانگی و… شاهد هستیم ) و البته پیچیدگی نصب کمتر و هزینه پایین تر  ، قادر است کیفیت بالایی از صدای تلویزیون را به ما رائه نماید.

اما ساندبارها هم تنها در یک شکل و با یک دسته از امکانات خاص نیستند و روز به روز شکل پیشرفته تری از آن ها ، با امکانات و قابلیت های بیشتر و جالب تر به بازار ارائه می شود. ساندبارها امروزه مانند هر وسیله فراگیر دیگر ، در اشکال و ابعاد گوناگونی موجود بوده و ما گستره انتخاب وسیعی در خرید آن ها داریم. یکی از این امکانات که مدتی است ساندبار های مذکور به آن مجهز گردیده اند ، امکان پخش موسیقی بی سیم می باشد. این روش که مدتی است محبوبیت خاصی بین کاربران یافته است و در لوازم بسیاری شاهد ارائه آن هستیم ، به تکنولوژی ساندبار ها نیز راه یافته و ما شاهد ارائه قابلیت پشتیبانی از آن در بسیاری از ساندبار ها هستیم.

ساندبار چگونه موسیقی بی سیم پخش می کند ؟

همانطور که خوب بهتر می دانید ، تکنولوِژی های بسیاری در زمینه ارتباط بی سیم بین لوازم گوناگون ، ارائه و توسعه داده شده اند. لذا ساندبار شما ممکن است قابلیت دریافت و پخش محتوای صوتی را با هر روش موجود ، از امواج مادون قرمز گرفته تا امواج بلوتوث و وای فای … داشته باشد. لیکن متداول ترین این تکنولوژی ها که ما امروزه از آن ها بهره می جوییم بلوتوث و وایفای هستند و احتمالا اکثر ساندبار های پشتیبانی کننده از محتوای صوتی بی سیم ، به قابلیت بهره گیری از یکی از این موارد مجهز خواهند بود.

در هنگام بهره گیری از چنین تکنولوژیی ، ساندبار شما قادر خواهد بود که با استفاده از آنتن ریسیور ( دریافت کننده ) اقدام به دریافت و پخش محتوای مورد نظر شما بکند و حتی در برخی نمونه های پیشرفته تر ، قادر به همگام سازی و تعامل دوطرفه با گوشی شما باشد. همچنین پیشرفت های نرم افزاری دهه های اخیر ، شما را قادر خواهد ساخت که در این تعامل از برنامه های پخش موسیقی متنوعی چون Spotify و … بهره گرفته و تجربه ای دلپذیر تر را شاهد باشد.

در ادامه این مطلب از وبلاگ خبری – آموزشی فروشگاه اینترنتی میهن کالا ، ما قصد داریم که به آموزش روش های صورت دادن یک اتصال بی سیم بین گوشی و ساندبار را به شما عزیزان آموزش دهیم و امیدواریم که برای شما مفید واقع شده و از استفاده از آن لذت ببرید.

02 Vizio Dolby Atmos Soundbar SOURCE Vizio 1
ساندبار

اتصال ساندبار به گوشی

ساندبارها امروزه دارای شیوه های اتصال بسیاری هستند. با نگاه به پشت دستگاه میله صوتیتان ، قادر خواهید بود که درگاه های بسیاری را مشاهده کنید که ممکن است شامل درگاه های اتصال USB ، کابل نوری ، فیش صدا ( AUX  ) و … باشند. همچنین این دستگاه ها دارای قابلیت های اتصال بی سیم می باشند که به آن ها امکان اتصال و همگام سازی با لوازم دیگر از جمله تلویزیون و ساب وافر و … را می دهد.

به عبارت دیگر ، با بهره گیری از این قابلیت ها شما دیگر نیاز نخواهید داشت تا از سیم های طولانی با ساختار های مختلف ، برای به هم متصل کردن سیستم صوتی خانه تان بهره بگیرید. بلکه این ساندبار ها قادر خواهند بود که با بهره گیری از یک بستر بی سیم ، به تلویزیون یا گوشی شما متصل شده و محتوای مورد نظرتان را پخش کنند. همچنین برخی ساب وافر های موجود قادر هستند که پس از روشن شدن به صورت اتوماتیک ساندبار مورد نظر را شناسایی و با آن همگام سازی شوند.

لازم به اشاره است که امروزه این بستر به لطف تکنولوژی های وای فای و بلوتوث که در اکثر گوشی های آندروید ، هندست های iOS ، لپتاپ ها ، تلویزیون ها و دیگر لوازم خانگی گنجانده شده اند ، قابل دسترس بوده و انتظار می رود که رفته رفته با پیشرفت چنین تکنولوژی هایی ، شاهد آسایش بیشتری در زندگی نوع بشر باشیم.

شیوه های اتصال

اتصال با سیم

این شیوه یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روش های اتصال لوازم الکتریکی و الکترونیکی به یک دیگر است و مزایا و معایب مختص به خود را داراست. همه ما بی شک بارها لوازم مختلف را با سیم به یک دیگر متصل نموده و یا شاهد انجام چنین کارهایی بوده ایم. از چند دهه اخیر همواره متداول ترین شیوه اتصال کابلی دستگاه های صوتی در واقع اتصال از طریق پورت و سوکت AUX ( جک 3.5 میلی متری ) بوده است. که ساندبار ها هم از این قاعده مستثنا نبوده و اکثریت قریب به اتفاق ، این پورت را دارا می باشند.

maxresdefault
اتصال با فیش صدای AUX

این درگاه عموما در اکثر لوازم صوتی تصویری دیگر ، از جمله گوشی های موبایل گرفته تا تلویزیون ها و ضبط صوت ها و … موجود بوده و این لوازم قادرند که به سادگی و تنها با اتصال یک کابل صدای AUX اقدام به ارائه خروجی صدا به سیستم صوتی مورد نظر شما نمایند.ولیکن چنان که ساندبار شما بر حسب اتفاق فاقد این در گاه می باشد ، شما ناچار خواهید بود که برای انجام این اتصال از روش دیگری بهره برده و یا کابل AUX را با بهره گیری از یکی مبدل های RCA به AUX ، اپتیکال به AUX یا کواکسیار به AUX و … به ساندبار مد نظرتان متصل نمایید.

همچنین ساندبار شما ممکن است مجهز به پورت USB باشد ، که در این صورت شما می توانید به راحتی آن را با استفاده از کابل های متداول اتصال گوشی به USB که در خانه های اکثر ما موجود است ، متصل نمایید.

اتصال بی سیم

در صورتی که ساندبار شما از قابلیت بی سیم بهرمند می باشد ، شما می توانید بدون نیاز به اتصال کابلی و فارغ از محدودیت هایی که به همراه دارد ، گوشیتان را در یک چشم به هم زدنه به ساندبار مورد نظر وصل کرده و از موسیقی مورد نظرتان ، با کیفیت بالا لذت ببرید. توجه داشته باشید ، یکی از محدودیت های اتصال با سیم این است که گوشی شما می باید در نزدیکی دستگاه قرار گرفته و شما نمی توانید از محدوده ای که توسط طول سیم برای آن تعیین می گردد ، آن را دور تر ببرید.

 ولیکن اتصال بی سیم مخصوصا اگر از طریق وای فای باشد ، محدوده گسترده تری را شامل شده و تقریبا می توان گفت که شما در هر نقطه از فضای داخل خانه تان می توانید گوشی خود را حمل کرده و همزمان استفاده های دیگر از آن ببرید ، بدون این که این ارتباط قلع شده یا مختل گردد. اما توجه داشته باشید که ارتباط بی سیم خود دارای انواع بسیاری است که در ادامه قصد داریم شما را با دو مورد از شایع ترین و پر کاربرد ترین آن ها آشنا نماییم.

اتصال با بستر بلوتوث

چنان که ساندبار شما از اتصال بلوتوثی پشتیبانی می نماید ، شما می توانید از این قابلیت در راستای پخش محتوای دلخواهتان بهره بجویید. برای این کار در بسیاری از ساندبار ها تنها کافی است که با فشار دادن دکمه source ، ورودی ساندبار را روی حالت BT تنظیم نمایید. توجه کنید که در این هنگام چنان که با عبارت BT READY مواجه شدید باید آن را به حالت BT PPAIRING ببرید.

images 3
نمایش تنظیمات BT READY روی ساندبار

حال باید دکمه source را برای حدود 5 ثانیه فشار داده و نگه دارید تا عبارت BT READY مجددا ظاهر شده و چراغ ساندبار شما شروع به چشمک زدن نماید.

پس از رو برو شدن با این صحنه کافی است که قابلیت بلوتوث گوشی خود را فعال کرده و در منو جست و جوی لوازم بلوتوثی موجود ، ساندبار مد نظر را انتخاب نمایید. اگر دستگاه از شما پین کد در خواست کرد ، مقدار ” 0000 ” را امتحان نمایید و در صورتی که جواب نداد می توانید به راهنمای ساندبار خود مراجعه کرده و پین کد پیشفرض را از آنجا تهیه نمایید.

پس از انجام این اعمال و وارد کردن پین کد مناسب گوشی شما به ساندبار مورد نظر متصل شده است و هر موسیقی را روی گوشیتان پلی کنید از ساندبار هم پخش خواهد شد . توجه کنید که در برخی از ساندبار های پیشرفته ممکن است ساندبار اقدام به نمایش نام گوشی شما در خروجی ال ای دی یا هر خروجی تصویری دیگری که دارد ، نماید.

همچنین در صورتی که تمایل به قطع این ارتباط دارید ، کافی است که با فشار دادن دکمه source یا خاموش نمودن بلوتوث دستگاه اقدام به این کار نمایید.

اتصال با بستر وای فای

اتصال از این طریق بی شک متداول ترین ، آسان ترین و با کیفیت ترین اتصال ممکن در حال حاظر خواهد بود. این اتصال بسته با به سطح قابلیتی که سیستم ساندبار شما ارائه می دهد ، متفاوت خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که این شیوه از اتصال هم به صورت اتصال از اینترنت و هم از طریق شبکه های محلی می تواند ممکن بوده و قابل استفاده قرار گیرد.

اتصال از طریق بستر وای فای

در شایع ترین و راحت ترین حالت این اتصال ، ساندبار مورد نظر با اعمال تنظیمات ساده ای قادر خواهد بود که یک نقطه اتصال یا همان اکسس پوینت ( Access Point ) در اختیار شما قرار دهد. که شما با استفاده از وسیله مورد نظر خود به آن متصل شده و محتوای مد نظر خود را از آن پخش کنید. همچنین شایان ذکر است که برخی از ساندبارهای پیشرفته ممکن است از قابلیت هایی چون DLNA ، و … برخوردار باشند ، که آن ها را قادر خواهد ساخت با دیگر لوازم هوشمند خانه شما همگام سازی شده و قابلیت کنترل و تعامل با لوازم دیگر منزل شما را داشته باشند.

دیگر روش های اتصال بی سیم

روش های دیگری نیز برای اتصال بی سیم ممکن است وجود داشته باشند. ولیکن این روش ها زیاد مستعمل نبوده و احتمالا از نظر کاربرد نیز عملکرد مد نظر شما را ارائه نخواهند کرد. ضمن این که بی شک دارای محدودیت هایی خواهند بود که شما را مشتاق خواهد ساخت که از یکی از قابلیت های فوق بهره بگیرید. برای مثال چنان که در اتصال گوشی به ساندبار شما ، از تکنولوژی مادون قرمز بهره گرفته شده باشد ، بر حسب تجربه باید بگوییم که گوشی شما و گیرنده مادون قرمز ساندبار ، حتما باید در یک خط مستقیم و بدون مانعی در میانشان قرار گیرند. تازه این در صورتی است که هر دو وسیله از قابلیت مذکور پشتیبانی نمایند و شما مجبور نباشید که برای تهیه مبدل ، اقدام به صرف هزینه نمایید.

درضمن انتظار می رود که در آینده نزدیک این اتصالات با توجه به پیدایش تکنولوژی هایی جدید چون لای فای بهبود چشم گیری در کیفیت یافته و نیز از نظر هزینه نیز کاهش یابد. لیکن این مورد برای گوشی های موبایل ، به دلیل محدودیت هایی که این تکنولوژی دارد ، شاید اندکی دیر تر ارائه شود. ولیکن بی شک به زودی شاهد تبادل اطلاعات لوازم دیگر خانگی با تکنولوژی لای فای خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو