چگونه یخچال خود را تمیز کنیم ؟

مواد غذایی همواره از اهمیت بالایی برای بشر برخوردار بودند و انسان ها از دیرباز برای حفظ این منابع می کوشیدند. تا آنجایی که در تاریخ ثبت شده است در زمان های بسیار قدیم ، آدمی از چاه ها ، چشمه ها و غارهای زیر زمینی برای این مهم استفاده می نموده است. همچنین آب انبار ها و یخدان ها که برای نگهدداری آب یخ در تابستانها به کار می رفتند ، گزینه بسیار خوبی ، مخصوصا برای نگهداری فرآورده های گوشتی بوده اند.

تاریخچه اختراع یخچال

یکی از اولین اختراعات ثبت شده در زمینه سیستم های سرمایشی در راستای نگهداری مواد غذایی ، مربوط به قرن 11 میلادی می باشد. در این زمان دانشمند بزرگ شرق زمین ، ابن سینا مبرد را که بر اساس چگالش پیوند بخارهای آروماتیک کار می کرد ، اختراع نمود. این اختراع در واقع ، گامی بزرگ در فناوری تقطیر بود که وی از آن برای تقطیر بخار بهره جست.

بر اساس اسناد موجود ، نخستین یخچال مصنوعی شناخته شده در ۱۷۴۸ میلادی بدست ویلیام کولین در دانشگاه گلاسگو رونمایی شد. البته کاربرد این یخچال با کاربرد یخچالی که امروزه در خانه های ما حضور دارد بسیار متفاوت بود.

تمیز کردن یخچال و فریزر

clean your refrigerator day 1

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم ، یخچال به عنوان اصلی ترین قسمت نگهداری مواد غذایی در خانه ما می باشد. و ما به نوع مواد غذایی حساس ، مثل فرآورده های گوشتی و لبنی که احتمال فساد بالایی دارند را در داخل این دستگاه نگهداری می نماییم. لذا تمیز بودن این وسیله ارتباط مستقیمی با سلامت و بهداشت ما داشته و مستلزم توجه بالایی است. بنابر این تمیزکاری این وسیله از جمله آن کارهایی است که نمی توان به راحتی از زیر آن در رفت. پس چنانکه نمی خواهید ادغام شدن بوی مواد غذایی مختلف ( و بعضا فاسد شده ) در داخل یخجال و فریزر شما ، میحطی نامطبوع و غیر قابل تحملی را ایجاد کند ، در ادامه این پست از وبلاگ خبری – آموزشی فروشگاه اینترنتی میهن کالا ، با ما همراه باشید.

 نظافت و بوگیری اصولی و کامل یخچال ، تنها از طریق خالی کردن کامل آن و خارج کردن قفسه ها و انجام شستشوی صحیح  و اصولی درون و بیرون آن ممکن می شود. اما چگونه باید این کار را انجام دهیم ؟ برای آنکه بتوانید همیشه از باز کردن در یخچال لذت ببرید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

کشیدن یخچال از برق

هیچ گاه فراموش نکنید ، همیشه اولین و مهم ترین گام در نظافت یک وسیله برقی ، کشیدن آن از برق است. تا از تمامی خطرات و آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

خالی کردن وسایل درون یخچال

حال تمامی وسایل یخچال را خالی کنید. در این مرحله شما باید این وسایل را  به محیطی مناسب انتقال دهید تا از فساد احتمالی یا خراب شدن به دور باشند. همچنین مواد غذایی فاسد شده را جدا کرده و دور بریزید. پیشنهاد می شود تاریخ انقضای تمامی مواد را نگاه کنید تا از نگهداری احتمالی مواد فاصد شده جلوگیری شود.

1

در گام بعدی شما باید تمامی قطعات جدا شونده که در داخل یخچال قرار دارند را بیرون بیاورید. این قطعات معمولا شامل قفسه ها ، کشوها ، مخزن آب سردکن ، جا تخممرغی ها و گاها درب برخی از قسمت ها که قابلیت جدا شدن دارند، می شود.

یخ های درون یخچال یا فریزر را جدا کنید

در این مرحله باید صبور باشید تا یخ درون یخچال یا فریزر شما آب شده و از قسمت های مربوطه جدا شود. توجه داشته باشید که به هیچ وجه سعی نکنید این یخ را با استفاده از لوازم تیز یا با زور جدا کنید. چرا که این کار ممکن است باعث آسیب دیدگی بخش های داخلی وسیله شما گردد. در صورتی که عجله دارید ، می توانیم از آب ولرم ( مایل به گرم ) برای آب کردن یخ داخل یخچال کمک بگیرید. یا این که می توانید یک قابلمه بزرگ را پر آب کرده جوش کرده و در درون یخچال قرار دهین ، سپس در یخچال را به مد 10 الی 15 دقیقه ببندید تا یخهای آن تماما آب شوند.

توجه داشته باشد که زیر قابلمه یک دستمال کلفت بگذارید تا از آسیب دیدگی احتمالی به داخل یخچال ، ناشی از داغ بودن سطح آن ، جلوگیری شود. درضمن یک دستمال نخی بزرگ درون فریزر قرار دهید تا آب برفک ها را به خود بگیرد و آشپزخانه تان را آب برندارد. همچنین در صورت امکان یک دستمال نخی بزرگ هم دور تا دور فریزرتان قرار دهید تا آب های اضافی را به خود جذب کند و از خیس شدن کف آشپزخانتان جلوگیری کند.

شستشوی قطعات خارج شده

قفسه ها ، کشوها ، جا تخممرغی ها و دیگر قطعات پلاستیکی ، فلزی و شیشه ای را که از درون یخچال بیرون آوردید را با استفاده از آب ولرم و اسفنج و مایع ظرفشویی ، شستوشو دهید. همچنین شما می توانید از یک مسواک برای نظافت بهتر فقسه ها و کشو ها استفاده کند. در صورتی که مواد غذایی بر روی قطعات چسبیده است و با آب جدا نمی شود ، یک دستمال نخی را با آب گرم خیس کرده و روی آن قرار دهید و بگذارید اندکی خیس بخورد و سپس اقدام به نظافت آن کنید.

Clean Refrigerator 04

توجه ) هرگز از مواد شوینده قوی مانند وایتکس برای نظافت درون یخچال یا قطعات آن استفاده نکنید ، چرا که اثرات باقی مانده از این شوینده ها ممکن است باعث مسمومیت شما یا اعضای خانواده تان گردد.

تمیز کردن داخل یخچال

حال که یخ های مزاحم آب شده اند نوبت به تمیز کردن داخل یخچال می رسد. برای انجام این کار پیشنهاد می کنیم از یکی از ترکیب های زیر استفاده کنید. ( باز هم تاکید می کنیم که در مورد مواد شیمیایی دقت کنید چرا که بوی آن ها ممکن است بعدا به غذا ها منتقل شوند.)

hou3072 1
  • مخلوط ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک لیتر آب داغ
  • 1 واحد سرکه سیب با 3 واحد آب داغ
  • آب گرم با مقدار بسیار کمی تاید

حال این محلول را با استفاده از یک دستمال پارچه ای روی سطح داخل یخچال بمالید و لکه های موجود را تمیز کنید ، سپس با آب ولرم بشویید. ( برای لکه های سرسخت می توانید از خمیر دندان معمولی ( غیر ژله ای ) استفاده نمایید.)

نوار لاستیکی دور درب را چگونه تمیز کنیم ؟

نوار دور درب یخچال نیز از جمله مهم ترین قسمت هایی است که باید تمیز شده و قابل انعطاف باقی بماند. برای شستشوی عادی این قسمت از آب گرم و صابون استفاده کنید ، در صورت رویت کپک در این قسمت می توانید از وایتکس استفاده کنید ، منتها در مقدار آن و قسمت هایی که از آن مصرف می کنید دقت کنید تا اثری از آن در داخل یخچال باقی نماند. همچنین در آخر و پس از خشک شدن خیسی نوار ، برای جلوگیری از خشک شدن آن ، روی آن مقدار کمی وازلین بمالید.

نظافت بیرون یخچال

بوسیله یک حوله و محلول تمیز کننده سطوح  ، تمام بیرون یخچال به جز پشت آن را تمیز کنید.

permanent marker l1

پر کردن مجدد یخچال

حال که درون یخچال و قطعات جدا شده آن کاملا خشک شدند ، قطعات را مجددا درون یخچال قرار دهید. سپس مواد غذایی درون یخچال را منظم از پایین به بالا بچینید. بهتر است که شیشه های آب لیمو و آبغوره و مربا و شربت و … را در قسمت های پایین تر قرار دهید تا اگر از دستتان افتادند همه یخچال را کثیف نکنند. ( در صورتی که ظروف مواذ غذایی کثیف هستند ، آنها را تعویض کرده یا با استفاده از یک دستمال مرطب تمیز کنید. پس از اتمام چینش مواد غذایی درون یخچال ، در آن را بسته و به برق بزنید.

برخی نکات دیگر در رابطه با استفاده بهتر از یخچال

از بین بردن بوی بد یخچال

اگر یخچال شما هنوز هم بو میدهد ، می توانید مقداری زغال را بکوبید و در یک کیسه ای پارچه ای نازک بریزید و در طبقه بالای یخچال بگذارید. هرچند هفته يک بار کيسه زغال را زير نور خورشيد بگذاريد تا خشک شود تا دوباره بتوانيد از آن به عنوان بوگير استفاده کنيد.

محل مناسب قرار گرفتن یخچال

توجه داشته باشید که یخچالتان به هیچ وجه در کنار اجاق گاز ، آبگرمکن ، شوفاژ و یا حتی پنجره ای که باعث تابش مستقیم نور آفتاب به آن شود ، قرار نگیرد. چرا که این عوامل باعث ایجاد حرارت در محیط اطراف یخچال شده و مصرف انرژی آن را بالا می برند و این امر باعث فرسوده شدن زود هنگام وسیله شما می گردد. در صورتی که محیط آشپزخانه شما کوچک است و شما مجبور هستید که این وسیله را در چنین محیطی قرار دهید ، حتما از عایق های حرارتی مناسب استفاده نمایید.

دقت داشته باشید که پشت یخچال و فریز حدود 20 سانتیمتر با دیوار فاصله داشته باشد تا گردش مناسب هوا در این منطقه ممکن شود. کنترل کنید در یخچال به طور کامل بسته باشد. اگر یخچال یا فریزر روی یک سطح تراز نباشد ، گاهی در آن ها باز می‌ماند. همچنین لوله های پشتی یخچال را حداقل سالی 2 مرتبه گردگیری نمایید.

برخی نکات فنی در رابطه با یخچال و فریزر

images

چنان که فریزر شما قبل از روشن شدن ریپ میزند ، احتمالا پلاتین های رله ها کثیف شده اند و باید آنها را تمیز کنید.

اگر یخچال یا فریزرتان سوت می کشد ، باید لوله های آن شسته شوده و گاز فریزر تجدید شارژ شود.

اگر بین طبقات فریز اختلاف دما وجود دارد و طبقات بالایی سرد و طبقات پایین گرم تر بوده و سرمای کافی تولید نمی کنند ، در این صورت گاز فریزرتان تمام شده است.

اگر داخل فریزرتان مقدار زیادی برفک می زند. احتمالا لاستیک دور یخچالتان خراب بوده یا یخچالتان از قسمتی درست چفت نشده و نشتی هوای محیط به داخل دارد. ( توجه داشته باشید که برفک ضخیم باعث افزایش انرژی مصرفی یخچال شما خواهد شد.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو